Nieuwkomers!

11 september 2016 - Gravelotte, Zuid-Afrika

Maandag de nieuwkomers opgehaald en dinsdag konden ze meteen hard aan het werk! Ze kregen natuurlijk wel eerst uitleg over het huis en hoe alles hier in z'n werk gaat en wij als oude groep moesten aan het werk. Weer stenen verzamelen om de gaten in de wegen mee te vullen. Daarna zand achterin de auto scheppen en over de stenen gooien zodat het weer fatsoenlijke wegen worden.

Woensdagochtend hebben we impala's uit een kamp gejaagd wat bedoeld is voor de nyala's. Dit ging eerst vanuit de auto, als een gek achter die beesten aanrijden om ze te verjagen, helaas werkte dit niet goed, toen moesten we een lange lijn maken en achter ze aanrennen. Gelukkig zijn ze nu het kamp wel uit!! Daarna moesten we alle nyala kampen schoonmaken en weer resten van prikkeldraad opruimen, nou heb doorns in mijn been gekregen en daarmee m'n been opengehaald haha.

Donderdag was echt een leuke dag. We hebben ook buffels die super veel geld waard zijn en dus in aparte kampen zitten zodat ze niet opgegeten worden door leeuwen. We moesten 6 mannelijke buffels verplaatsen, er zitten er 7 in een kamp maar krijgen ruzie over wie de vrouwtjes krijgt dus moesten we er 6 van verplaatsen naar een ander kamp. We gingen om half 6 's ochtends al weg zodat we de hitte voor waren. De dierenarts en zijn assistente waren er ook dus super interessant voor ons! Hebben gezien hoe ze de spuiten klaar maken waarmee ze de buffels verdoven. Als de dierenarts een buffel had geraakt reden we die kant op, wachten tot hij sliep, de hoorns opgemeten, chipnummer gecontroleerd om te kijken of het wel de goede was. Toen de buffel sliep moesten we hem op een draagmat duwen zodat het makkelijker was om te tillen, dit moest met wel 9 of 10 personen zo zwaar dat die beesten zijn! Optillen en in een trailer zien te krijgen om ze te vervoeren. Dit deden we met 3 buffels in 1 trailer om ze te verplaatsen naar het andere kamp. Daar vrij laten in het wild en de andere 3 buffels doen. Wat een dag!! Dit moest allemaal goed gaan want de buffels zijn echt heel gevaarlijk en kunnen ons heel makkelijk doden maar alles is goed gegaan!!

Die middag moesten we alle spullen bij elkaar pakken voor de 'sleep out' in de bush!! Buiten slapen in alleen een slaapzak op de grond.. heel fijn tussen de spinnen en alle andere dieren. Wat een ervaring! Toen we op de plek van het slapen aankwamen eerst alles uit de auto gepakt en toen opzoek naar stokken om het zelf gemaakte brooddeeg aan te maken en te bakken in het kampvuur. Eerst gezellig met z'n allen spelletjes gedaan en daarna toch echt beginnen met het eten. Zelf gemaakt knoflookbrood als voorgerecht, als hoofdgerecht vlees met een soort van pap met mais en tomatensaus. Als nagerecht een banaan met chocolade in folie gewikkeld en op de kolen bakken. Super lekker! Na het eten was het al meteen heel donker, je zit tussen de wilde dieren en het enigste wat je ziet zijn de sterren, maan en het kampvuur. Je kreeg shiften aangewezen om op de wacht te gaan staan, gelukkig hoefde je dit niet in je eentje te doen maar met z'n 2. Een shift duurt anderhalf uur. Helaas heb ik de hele nacht niet kunnen slapen vanwege de angst voor spinnen. Je zou denken dat ik bang zou zijn voor de leeuwen, hyena's, luipaarden en alle andere gevaarlijke dieren maar nee daar was ik echt niet bang voor. Juist bang voor die stomme kut spinnen hahaha!! Heb de hele nacht naar de mooie sterrenhemel kunnen kijken, wat een geluk!

Na een lange nacht moesten we vrijdags weer gewoon hard aan het werk. Het was 39 graden!! Deze ochtend gingen we een wandeling maken, eigenlijk om bomen te leren kennen en herkennen maar we mochten kiezen, of een lange wandeling door de uitgedroogde rivier of een korte wandeling om de bomen te leren kennen. Iedereen koos voor de lange wandeling. Deze wandeling duurde anderhalf uur en je liep over zand en stenen en dat was best zwaar. Na deze anderhalf uur in de brandende zon was ik helemaal kapot. Hele nacht geen slaap gehad en dan nog z'n wandeling pff.. Die middag moesten we weer hekken schilderen met teer. Dit keer helemaal niks op mij gekregen! Was echt even trots op mezelf haha.

Vandaag naar de Blyde River Canyon geweest. Waaaauw wat een uitzicht! Hier werd je echt wel even stil van zo mooi. Watervallen gezien echt waauw! Heb me zeker vermaakt vandaag!

Benieuwd wat de volgende week gaat brengen!

1. Mama:
    11 september 2016
    Wat geweldig weer je verhalen van deze week. Neem mijn petje voor je af hoor slapen tussen de spinnen en andere gevaarlijke dieren. Week 3 is voorbij, nog 7 te gaan...super leuk dat de groep klikt en spannend wie er straks weer komen. Je leert zo ook veel mensen kennen en verschillende culturen. Meis ik ben trots op jou en mis je stiekem erg maar door jou spannende verhalen ben ik er ook een beetje bij. Dikke kus en meis.....pas goed op jezelf..ik hou van jou !!
  2. Charlotte:
    11 september 2016
    Super allemaal meisje.. Top om te lezen trots op je xx
  3. Christien fraterman:
    12 september 2016
    Hoi Anne,

Het gaat maar door met je wilde avonturen, wel heel cool!!
    Toen ik je foto zag waar je op de rand van de afgrond zit draaide m'n maag om....voor geen 10.000 euro zou ik daar durven te zitten. Je bent stoer en goed bezig daar, nu zelfs stratenmaker ;)lees ik. Je hebt het ook over de warmte.......nou wat dat betreft kun je ons de hand schudden...hier is het 12 september en het wordt vandaag 30 graden!!!!!! Het weer is hier behoorlijk in de war.......El Nina of wat dan ook is hier de oorzaak van ...maar ik reken het goed !! Vooral nu we midden in de verhuizing zitten. Vannacht voor 't laatst in ons huis geslapen. Voor ons begint ook een nieuw avontuur....alleen lang niet zo spannend als dat van jou ;) We wonen tijdelijk een paar weken in Losser bij mijn moeder. Half oktober krijgen we de sleutel van het appartement....waarschijnlijk ben jij dan al weer terug. Ga nog even lekker door met je stage en geniet ervan...voor je 't weet zit je weer in Twente,

Hartelijke groetjes Christien
  4. Lucie:
    12 september 2016
    Superfoto's Anne!
    Ik weet niet waar ik banger voor zou zijn...voor de spinnen of de wilde dieren in de nacht..
  5. Linda:
    17 september 2016
    Jouw verhalen zijn erg leuk om te lezen. Wat zul je straks na deze 10 weken moe zijn van dat harde werken haha... maar wat een ervaring rijker
    Fijn weekend meisje en een goede werkweek gewenst voor volgende week!
    Xx Linda en Emma