2e week al weer voorbij!

4 september 2016 - Gravelotte, Zuid-Afrika

Deze week ging ook al zo snel! Dinsdag mochten we eindelijk naar de stad, 1 keer in de week doen we de boodschappen voor de hele week met het eten. We hadden 2 uur de tijd om te shoppen dus natuurlijk weer leuke jurkjes gekocht zoals gewoonlijk. Na het lunchen gingen we met de hele groep gezellig ergens lunchen, ikzelf had lekker nachos gegeten die trouwens echt heel lekker waren! Na het lunchen werden de boodschappen gedaan, voor het eten haalden Katie en Ed de boodschappen maar als we zelf nog wat lekkers willen hebben voor tussendoor moeten we dat natuurlijk zelf halen. Toen we thuis aankwamen was het al donker en gingen we 's avonds nog rond rijden. We hadden een grote koplamp bij ons en moesten opzoek naar dieren, door te schijnen kun je de ogen zien. Die avond alleen een uil gezien maar verder niks.

Woensdag ochtend gingen we een 'anti poaching walk' doen. Dit betekend dat we opzoek gingen naar ook maar enig teken van stropers. We moesten in een lange rij gaan staan en recht voor uit lopen door de bosjes, de bosjes hier hebben trouwens hele grote doorns dus daar moet je goed voor uitkijken. Ik vond dit zelf heel erg spannend want je loopt alleen, uitkijken voor spinnen, slangen en luipaarden. Die ochtend is namelijk een voetprint van een luipaard gespot.. Joya had uiteindelijk 1 draad gevonden wat een val voor de dieren moest vormen, dus was er toch een teken van stropers..

Toen we tussen de middag was er nog wat gebeurd thuis. Helemaal in het begin werd ons gezegd dat we overdag geen alcohol mochten drinken in verband met dat we nog met de auto gingen rondrijden, dan moeten we allemaal nuchter zijn en goed kunnen reageren. De 2 oudere vrouwen die hier ook zitten begonnen ineens aan een wijntje dus ik dacht laat ik hun maar waarschuwen voordat Katie of Ed het ziet en boos wordt. Nou dit werd niet gewaardeerd en ik bracht het niet aardig en bla bla bla. 's avonds kwamen de vrouwen naar mij toe om hun excuses aan te bieden voor hun reactie, volgende keer ga ik er ook niks meer van zeggen want komt toch niet goed over hahaha.

Eindelijk onze eerste leeuwin gezien!! Wat een prachtbeest! Hoop nog wel dat de de Lion King gaan zien, dan ben ik helemaal blij! Deze week onze eerste leeuwin gezien en meteen 3 leeuwinnen in 1 week!

Die middag moesten we hekken met prikkeldraad opruimen, in januari had de baas van het reservaat er nog een stuk land bij gekocht. Dit land was eerst van de boeren die koeien hadden dus nog veel werk om alles op te ruimen.

Donderdag moesten we extra vroeg uit bed, om half 6 al in de auto.. Op weg om hyena's te zien met hun baby's. Katie had ontbijt mee genomen en stopten we op een hele mooie plek, super uitzicht en lekker wat gegeten. Toen verder gereden en gelukkig wel een hyena gezien. Niet voor niks zo vroeg uit bed gekomen hahah. Bij thuiskomst hadden we een examen over alles wat we afgelopen dagen hadden geleerd, ik denk wel dat ik hem goed heb gemaakt. Volgende week krijgen we de uitslag. Die middag moesten we hekken gaan schilderen met teer. Hier moesten we heel voorzichtig mee zijn, zorgen dat het niet op onze huid kwam omdat het kanker kan veroorzaken. Nou wat een fijn idee zeg.. Gelukkig hadden we spul mee waarmee we de verf er af konden scrubben en afspoelen met water.

Tijdens het avond eten komen altijd de leukste gesprekken, ook nu weer. Een jongen uit de groep zei dat hij wel open stond voor het idee met mannen. Ik vond het echt stoer dat hij dit durfde te zeggen, respect! Roel vond dit alleen niet zo heel grappig volgensmij, hij trok helemaal wit weg haha.

Vrijdagochtend gingen we bomen beschermen tegen olifanten. Die beesten maken namelijk alles kapot. De mooiste bomen leggen ze stenen omheen met een scherpe punt omhoog zodat als de olifant er op gaat staan het hem pijn doet en de boom niet kapot kan maken. Wat een zwaar werk was dit zeg pff. Eerst alle stenen weghalen dan het gras wat er tussendoor groeide er uit halen en de stenen weer terug plaatsen. Als er gras tussendoor groeit worden de stenen zachter voor de olifant en maakt hij de boom wel kapot.

'S avonds hebben we nog rond gereden op zoek naar leeuwen. We kwamen leeuwenwelpjes met hun moeder tegen. Ik was helemaal verliefd toen ik de kleine welpjes zag!

Na dat we de leeuwen hebben gezien gingen we gezellig met z'n allen pizza's maken en opeten bij het kampvuur. Joya en ik hadden het er al over dat we het super leuk zouden vinden als nu iemand gitaar kon spelen en zingen, en jaaa hoooor! Ed kwam opeens met een gitaar aan zetten!! Dus gezellig hele avond gitaar gespeeld en hij zong er zelfs bij, hoe fijn is dat! Zelfs ik heb nog een stukje gitaar gespeeld na een lange tijd! Op een gegeven moment deed hij er muziek op om te gaan stijldansen en vroeg om mijn hand.. Ik heb wel op stijldansen gezeten van school uit maar dat was al zo lang geleden dat ik niet eens meer wist wat ik moest doen hahah. Echt een super gezellige avond gehad, was laat geworden en moesten er zaterdagochtend weer vroeg uit. Om half 7 al weer in de auto. Heb die nacht denk ik 3 uur slaap gehad hahah. Nog tot 12 uur gewerkt en toen lekker weekend!!

1. Mama:
    4 september 2016
    Gaaf Anne...jij vermaakt je wel daar.
  2. Harriet:
    4 september 2016
    Anne wat leuk al die verhalen. Super leuk om te lezen. Geniet van dit alles
  3. Christien fraterman:
    5 september 2016
    Hoi Anne,

Zo te lezen is geen enkele dag hetzelfde. De foto van dat welpje is geweldig en doet me idd denken aan de 'Lion King". ( Als Joost niet met je wil gaan dan wil ik wel met je mee ;)Wat ik wel weer heel stoer vind is dat je s'nachts in de weer was tegen stropers. Ik zou geen stap durven zetten met de wetenschap dat er elk moment een beest aan kan komen, ik zou al gillend weglopen wanneer een konijn voor me zou springen.;)
    Je dagen lijken op een stoer jongensboek, zoveel je ziet en meemaakt daar. Volgens mij hebben jullie het ook wel heel gezellig met elkaar, lekker zo 'avonds bij een kampvuur, met een wijntje en een gitaar....Heb trouwens nog een vraag aan je. Hoe is de sterrenhemel als het onbewolkt is? Van veel mensen hoor ik ,doordat het zo donker is, dat je heel veel sterren kunt zien, veel meer dan ik Europa klopt dat?
    Ik hoor het wel. En trouwens..... het is altijd een klein feestje wanneer je wee een nieuw verhaal op je blog plaatst!!
    Groetjes daar en veel plezier !!
  4. Lucie:
    5 september 2016
    Anne, Anne, Anne, wat leuk weer om te lezen. Heb je al grote enge spinnen gezien? Brrrr
  5. Nicole:
    8 september 2016
    Hoi Anne,
    Ik ben Nicole, de zus van Patrick, kreeg van je moeder deze link om jou reis te volgen, als ik dat leuk vond. Nou dat vind ik erg leuk, en wat een mooie foto's!! Je maakt heel wat mee daar. Nou geniet van je verblijf en alle mooie dieren en dingen daar. Ik blijf je volgen. Groeten
  6. Linda:
    11 september 2016
    Hé Anne..
    Wat een geweldige dingen maak je daar mee! Super leuk om te lezen. En wat een bikkel ben je dat je dat allemaal ook maar durft. Heel veel plezier komende week weer!
    Groetjes Linda
  7. Stan:
    28 september 2016
    Cool je hebt het vast heeeeeeeeeeeeeeeel mooi daar