Laatste maand super afsluiten!

14 oktober 2016 - Gravelotte, Zuid-Afrika

Mijn laatste weekend hier is al weer aangebroken.. pfff wil helemaal niet weg haha! Maaaaar er is de afgelopen 2 weken heel veel gebeurd!! Maandag gingen we met Ed oude hekken met prikkeldraad opruimen en ineens werd Ed gebeld. Er was een PANGOLIN gevonden!! Deze zijn echt super speciaal! Ed die hier al jaren werkt had nog nooit een levende gezien.. Helaas was het niet de leukste manier om zn leuk beestje te zien. Hij was opgerold in het prikkeldraad en hierdoor waren zijn achterbenen verlamd.. Hij is naar de dierenarts gebracht voor verdere hulp en onderzoeken. Nu maar hopen dat het beestje er weer bovenop komt..

Dinsdag gingen we weer naar het reptielenpark. Het was aan ons de keus om wel of niet mee te gaan maar aangezien er in Hoedspruit niet veel te shoppen valt dachten we dan gaan we maar weer gewoon mee. Hier heb ik weer de grote slang vast gehouden en zelfs weer de grote vogelspin!! Was super trots op mezelf. Kom straks nog terug zonder angsten haha. Na het reptielenpark gingen we weer gezellig lunchen met z'n allen en boodschappen doen, dan is een dag stad ook zo weer voorbij..

Donderdag was me toch een dag pffff. Ze zijn met allemaal projecten bezig op het nieuwe stuk land wat ze hebben gekocht. Daar is de grond zo slecht dat er niks kan groeien. Wij moesten de grond omspitten met een pickup. jaaa met de hand en niet met machine.. pfff wat een zwaar werk en wat was het warm. We kregen een stuk land aangewezen waar we het moesten doen. Om 7 uur sochtends begonnen en tegen 12 uur afgelopen. We waren nog niet klaar maar echt niemand had meer energie en wouden graag naar huis. 'S middags weer alle spullen gepakt voor de sleepout. Op de plek waar we eigenlijk zouden slapen was die dag een black rhino gezien.. Dus voor onze eigen veiligheid moesten we naar een andere slaapplaats. We kwamen uit in een uitgedroogde rivier en konden meteen weer opzoek gaan naar een goede stok om ons voorgerecht aan te maken. Home made garlic bread hmmmmm heeerlijk! Na het eten ging bijna iedereen naar bed en hadden de eerste mensen hun shift om de wacht te houden. Tijdens deze shift hoorden we ineens gekraak van takken en bomen en het kwam steeds dichterbij. Wij dachten aan een olifant dus maakte ze Katie wakker. En jaaaa hooooor een olifant dat langs ons kamp heel liep!! Hoe gaaf is dat!! Ik had de 2e shift samen met Joya. Jammer genoeg zagen we tijdens onze shift helemaal niks..

Vrijdagochtend meteen alle spullen opgeruimd en op naar huis. Daarna het laatste stukje land omspitten en zaden ingooien, met 12 mensen is dit zo gebeurd en met een uurtje waren we klaar! Lekker tijd om nog paar uur te slapen want we gingen naar een Dancefestival. Rock for Rhino's!! Dit festival is zodat ze geld kunnen ophalen om de rhino's te redden. Echt een super avond gehad!

Zaterdagochtend was ik helemaal kapot dus ben ik thuis gebleven van het werk. Ik blijf ook is 1 keer thuis en de groep vind meteen een slang van 4,5 meter!! Wat een karma haha. Zaterdag avond hadden we een wine and cheese night georganiseerd. Een super leuk idee. Super leuke groep, ga deze mensen echt wel missen..

Zondagochtend gingen 5 mensen van de groep naar de Blyde River Canyon dus bleven we met 5 over. Als ontbijt ging ik verder met de wijn en kaas haha. Best breakfast ever! hahaha. Was een rustig dagje, te koud om aan het zwembad te liggen dus maar films gekeken.

Maandag was het mijn BIRTHDAYYYY!!! Ik ben zondagavond optijd naar bed gegaan en blijkbaar hebben ze toen het hele huis versierd met slingers van BARBIE natuuuurlijk en ballonnen. Ze hebben me maandagochtend wakker gemaakt met toeters en iedereen had een verjaardagshoedje op. De tafel gedekt zodat we met z'n allen konden ontbijten. Zelfs de cadeautjes waren ingepakt in roze inpakpapier en zaten in een roze tas met glitters hahah. Joya kent mij zoo goed hahaha. Na het ontbijt gezellig met de groep de stad in geweest en er weer een leuke dag van gemaakt. Als avondeten gingen we kaasfonduen voor mijn verjaardag. Super leuk dag gehad.

Dinsdag weer een dagje Kruger National Park. Weer om 4 uur het bed uit en om 5 uur in de auto zitten. Wij hadden natuurlijk de leukste auto waar de muziek op zijn hardst stond en konden we weer mooi meezingen. Niet heel veel gezien die dag dat was wel jammer.

Woensdag hadden we weer het maandelijkse volleybal toernooi. We moesten de eer weer hoog houden en zorgen dat Askari weer zou winnen. Eerst steeds wedstrijden van 5 minuten en daar was dan de laatste wedstrijd. Dat was een team van 3 tegen 4 dus mocht ons team iemand uitkiezen om mee te spelen in de finale, en ze kozen voor deze dame hier hahah! We hebben uiteindelijk wel gewonnen en dus weer kampioenn!!

Donderdag gingen we opzoek naar olifanten. Op pidwa hebben ze teveel olifanten en die wouden ze naar Makahali drijven. Dit doen ze met een helikopter die achter de olifanten aan vliegt om ze zo die kant op te drijven. Na de ontbijtpauze gingen we weer prickley pears vernietigen. Dit zijn een soort cactussen die hier niet thuis horen vandaar dat ze alienplants worden genoemd. Het vernietigen gebeurd op een manier dat ze gif injecteren en zo door de plant heen gaat net als water. 'S middags hadden we een antipoaching demonstration. Zo lieten de mensen zien hoe ze rhino tracks en kogels op kunnen sporen met de honden. Echt super interessant om te zien. Wat een mooie honden ook, daar wil je geen ruzie mee krijgen hahah.

Vrijdagochtend gingen we in de regen kijken naar de buffels die eten kregen. Een leuk gezicht maar niet als het regent... Ik had het na 10 minuten wel gezien maar volgensmij stonden we daar bijna een uur te kijken.. Was zeiknat toen we weer terug kwamen. Na de ontbijtpauze moesten we eigenlijk de nyala kampen weer schoonmaken maar dit hebben we niet gedaan, we zijn naar buffelokamp geweest om de overige fences op te ruimen. Na de lunch mochten roel joya en ik kiezen of we mee wouden naar Daktari het rehabilitation center maar omdat we daar al eerder waren geweest en het slecht weer was zijn we thuis gebleven. Ondertussen kwam Katie bij ons en vertelde dat er een truck was met allemaal dieren die vrijgelaten moesten worden, of we dat wouden zien. JAAA tuurlijk! Hebben we dat gezien, wat een mooi gezicht als je de dieren uit de vrachtwagen ziet rennen in to the wild! Daarna vast klaargemaakt voor de vrijdagavond, het afscheidsfeestje! Een mooie avond gehad!

Zaterdagochtend nog rond gereden en hebben we onze laatste leeuwen gezien. Ga het hier echt wel missen. Moet denk ik ook wennen als ik weer thuis ben aan al dat lawaai want dat heb je hier echt totaal niet hahah. Zaterdagmiddag lekker aan het zwembad gelegen en weer wijntjes gedronken.

Vandaag is dan toch echt de laatste dag hier. Het is hier nu 41 graden dus lekker bij bruinen komt wel goed! Genieten van de laatste dag met de hele groep samen. Morgenvroeg gaan we nog paardrijden met de groep en dan afscheid nemen van elkaar.. Daarna begint de rondreis voor mij. Hopen dat ik internet heb en jullie op de hoogte kan houden van mijn avonturen tijdens de reis!

1. Mama:
    16 oktober 2016
    Hey wat een gaaf verslag !!! Ik snap dat je nog niet weg wilt als je het zo naar je zin hebt...je hebt ook wel speciale dingen mee gemaakt en dat kan niemand je meer Afpakken! Afscheid nemen zal dan ook niet mee vallen maar gelukkig is er internet. Ik hoop dat je de laatste twee weken ook geniet.. pas goed op jezelf meis . Ly
  2. Martha Nijhof-Leusink:
    16 oktober 2016
    Aahh.... Anne, je laatste weekend, kan me goed voorstellen dat je het moeilijk gaat vinden om te vertrekken maar je gaat nog lekker 2 weekjes op avontuur en dat lijkt me ook nog wel spannend!
    Ik mis alleen de foto's van je laatste week zoals de grote vogelspin en de Pangolin want ik weet bij god niet wat voor beest het is!
    Leuk trouwens dat ze allemaal zoveel werk van je verjaardag hebben gemaakt:)
    Kan me goed voorstellen dat je iedereen gaat missen maar ondertussen zijn er hier in dit kikkerlandje ook heel veel mensen die jou erg missen waaronder ikzelf dus zal ook blij zijn dat je er weer bent!
    Nou meid, hopelijk ga je nog veel zien en meemaken de laatste 2 weken en maak vooral veel mooie foto's en wat ik je al eerder schreef: pas in godsnaam goed op en wijk niet van je geplande routes af want helemaal veilig is het land niet.
    Nou meid, heel veel plezier met je rondreis en tot over 2 weken!
    Dikke kus van mij:-)
  3. Yvanka:
    16 oktober 2016
    Super leuk om je verhalen te lezen! De tijd gaat zo snel..
    Heel veel plezier met je rondreis!!

Liefs, Yvanka
  4. Erwin:
    16 oktober 2016
    Eindelijk weer een verslag. Weer een mooi verhaal. Tuurlijk zul je de groep en het land missen. Maar hier is het ook leuk. Geef wel een reisplan door zodat we weten waar je ongeveer bent. Veel plezier de laatste 2 weken.
  5. Romy lisa stan en jurgen:
    17 oktober 2016
    Hey Anne, wat een leuk verhaal weer om te lezen.
    geniet van je laatste 2 weken en zorg dat je zo veel mogelijk ziet en doet daar.
    Hier zit er in ieder geval 1 die de dagen al aan het aftellen is tot je terug bent.

groetjes Lisa en de rest.