Eerste week met nieuwe groep!

25 september 2016 - Gravelotte, Zuid-Afrika

Afgelopen maandag was het dan zover.. Afscheid nemen van onze oude groep. Pfff moeilijk omdat je wel een hele maand hebt samengewoond. Ik vind het maar een gek idee dat je ze hierna waarschijnlijk nooit weer ziet.. Daarna hebben we geluncht en moesten we wachten op de nieuwe mensen. Ik was zelf bang dat het allemaal oude mensen zouden zijn omdat de scholen weer waren begonnen, maaaar wat een geluk!! Allemaal jonge mensen! Met z'n allen boodschappen gedaan en op naar huis. Eenmaal thuis kreeg iedereen de kamers te zien en konden ze de spullen neerzetten en gingen we voor het eerst een ritje maken. Onderweg kwamen we een olifant tegen, we merkten dat hij ons ook had gezien.. Hij kwam recht op ons afgelopen en raakte de auto aan, hij begon de auto heen en weer te schudden!! Zoo gaaf! Als de nieuwe groep er maar niet aan gaat wennen haha.

Dinsdagochtend moesten Roel, Joya en ik bomen gaan opruimen. Door de olifanten die de bomen omver duwen kunnen wij niet meer doorrijden en vandaar dat de bomen moeten worden opgeruimd. De nieuwe mensen kregen lectures zoals wij ook in onze eerste week hebben gehad. Na de pauze gingen we voor een 'herbivore drive'. Tijdens deze rit kwamen we vooral zebra's en gnoe's tegen. Joya en ik keken elkaar aan en zeiden dat we het al heel normaal vonden om deze dieren te zien.. haha best wel erg. Na het avond eten gingen we gezellig met zn allen darten. We kunnen nu al merken dat deze groep veel dichter bij elkaar staat.

Woensdagochtend gingen we met de groep voor een bird drive. Op zoek naar vogels en leren hoe je met het birdboek om moet gaan. Ze zijn nu al allemaal gefascineerd door de vogels hier. Na de ontbijt pauze had de nieuwe groep een lecture en gingen wij 'oldies' de nyala kampen weer schoonmaken. Eerst deden we dit met 10 personen en nu maar met 4.. Toch hebben we dit nog heel snel gedaan vond ik zelf. 'S middags gingen we weer prikkeldraad opruimen op het nieuwe stuk land wat van de boeren was. In de hitte en proberen voorzichtig te doen zodat je benen niet helemaal kapot gaan. We hebben ons best wel weer gedaan en als het goed is hoeven we de volgende keer niet meer zoveel op te ruimen.

Donderdag was een zware ochtend.. Bomen beschermen tegen de olifanten. Om sommige bomen liggen grote zware stenen met scherpe punten zodat de olifanten die bomen niet kapot kunnen maken. Maar tussen de stenen door groeit natuurlijk nog gewoon gras dus moesten we weer die stenen aan de kant halen en het gras er tussen weg zien te krijgen. Alleen deze boom was een uitdaging. Een olifant had al een grote tak er van kapot gemaakt en die lag op de grond.. Dat was mooi een taak voor de jongens om die tak weg te halen. Het duurde even maar uiteindelijk konden we ook de stenen onder die grote tak weghalen en het gras verwijderen. Wat een werk op de vroege morgen en wat was het warm. Hierna hadden we ontbijt pauze, daarna gingen Roel, Joya en ik alienplanten doden. Dit zijn planten die hier niet thuis horen, uberhaupt niet in Afrika. Deze planten komen uit Zuid-Amerika en zijn door boeren hier heen gehaald. Waarom weet ik eigenlijk niet haha. Na de lunch gingen we weer lekker schieten en 4x4 rijden. Dit ging echt super goed! Had zelfs 2 keer bulls eye!

Vrijdag moesten we weer aan het werk als stratenmaker haha. Dit keer echt een diep gat.. We zijn 2 keer heen en weer gereden om stenen op te halen en er was nog een trekker met een soort schep aan de voorkant (geen idee hoe dit heet hahaha) die we zelfs nog vol hebben gepakt met stenen. Daarna kwam er een trekker met aanhanger vol zand zodat we het gat meteen op konden vullen met stenen. 'S avonds weer lekker gezellig samen eten en aan het kampvuur zitten wat drinken. De volgende ochtend moesten we er weer vroeg uit voor een herbivore drive dus zaten we om 7 uur al in de auto.. Echt iedereen was moe en kon haast de ogen niet open houden haha. We waren tegen 10 uur weer terug en iedereen is meteen het bed in gekropen zo moe dat we waren. In de middag lekker filmpje gekeken en ook weer optijd naar bed zodat we vandaag weer fit genoeg zijn. Lekker hele dag niks doen en vanaf morgen weer aan het werk!!

1. Erwin:
    25 september 2016
    Hey stoertje. Opnieuw mooie foto's. Je hebt in ieder geval een mooi kleurtje. Raar he dat die dieren al gewoon voor jullie zijn. Maar geniet nog lekker van de laatste weken.
  2. Mama:
    25 september 2016
    Jij komt helemaal gespierd terug of niet....met dat zware werk...je hebt ook weer gave foto's....weet alleen niet of ik het stoer moet vinden jij met een geweer in je hand....meisje geniet er nog lekker van en veel plezier met de nieuwe groep ..ly
  3. Martha Nijhof-Leusink:
    26 september 2016
    Hoi Anne,
    Leuk verhaal weer hoor! en euhh.....hoe zit het met je gitaarspel? vergeet niet wat je belooft hebt hè:)
    Je hebt het wel steeds over hoe gezellig het rond het kampvuur is maar je moet straks wel een liedje kunnen spelen!
    Ik vind het maar stoer hoor dat je al zo goed kunt schieten en zoals je met dat geweer op de foto staat!
    Geniet lekker verder want voor je het weet ben je weer thuis en ik weet zeker dat je dan met heimwee terug zult denken aan dit fantastische avontuur!

Groetjes van Martha en Hennie en van ons allebei een dikke zoen!
  4. Linda:
    28 september 2016
    Wat een stoere meid ben je zeg! En idd wat je moeder schrijft. . Wat zul je gespierd terug komen haha..
    Ik geniet echt van je verhalen! Geniet goed van je laatste 2e helft!
  5. Lina:
    28 september 2016
    Nou jij hebt het dus wel naar je zin!! Mooie foto's maak je op en je staat er zelf ook leuk op:) Geniet er nog van Anne <3
  6. Charlotte:
    29 september 2016
    Meisje wat maak je veel mee.. Een te gekke ervaring hé... Ben zo blij voor je en trots. Onwijs mooie foto's ook☺